کد خبر: ۱۸۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳
توافق تاکتیکی مانع نبرد ایدئولوژیک نخواهد شد
با توجه به متن برجام برجام و قطعنامه 2231 به نظر می رسد یکی از اهداف آمریکا از توافق تحدید توان دفاعی-امنیتی ایران است موضوعی که باید در روند بررسی آن در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی مورد نظر باشد.

آرمان پرس – گروه سیاسی:  مهمترین چالش جمهوری اسلامی ایران با استکبار نه بر سر مسائل اقتصادی بلکه به دلیل اتخاذ دو پارادایم متفاوت از سوی آنها می باشد . پارادایم خداگرایی جمهوری اسلامی ایران و پارادایم بشرگرایی غرب هیچگاه منجر به یک رابطه استراتژیک نخواهد شد مگر آنکه جمهوری اسلامی دست از اسلام ناب محمدی(ص) بردارد یا غرب دوباره دین را در عرصه سیاسی و حکومتی خویش قبول کند.بر این اساس جدال بین دو پارادایم یک جدال اجتناب ناپذیر خواهد بود.

 امری که در طول 36 ساله عمر انقلاب شاهد آن بوده ایم. استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا از هیچ تلاشی برای براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی فروگذار نکرده است تا به جهانیان نشان دهد که هژمونی لیبرال غرب کماکان در عرصه جهانی بلا رقیب می باشد. بر این اساس توطئه ها و بحران های مختلفی را برای براندازی به مرحله اجرا درآورده است . یکی از خطوط تماس بین ایران و آمریکا بحث مربوط به پرونده هسته ای ایران می باشد که غرب برای رسیدن به هدف خود به دنبال بحران سازی برای ایران در این مورد می باشد.

پرونده هسته ایران بعد از گذشت 12 سال در یک نبرد تمام عیار استراتژیک بین ایران و غرب سرانجام منجر به نهایی شدن مذاکرات و جمع بندی متن مشترک پیرامون پرونده هسته ای با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) گردید. اگر چه در ظاهر این نبرد تمام شده است اما بررسی متن برجام و قطعنامه 2231 و رصد سخنان سیاستمداران آمریکایی و اندیشکده ها نشان می دهد که غرب باز هم از این توافق برای ضربه زدن و ایجاد بحران استفاده می کند .

 بر این اساس خیال پردازی است اگر به این نتیجه برسیم که یک توافق تاکتیکی می تواند مانع نبرد بین پارادایمی ایران و غرب گردد ، نشریه فارین پالیسی در گزارشی می نویسد:«مشکل آمریکا با ایران برنامه هسته ای این کشور نیست ، بلکه عدم تمایل آن به تسلیم در برابر واشنگتن است ... . ادعای غیر واقعی آمریکا در مورد سلاح هسته ای همیشه ابزاری برای پنهان نیت واقعی واشنگتن بوده است ، اینکه به دنبال تغییر نظام در ایران است چه از خارج و چه از داخل و ایران را به وضع پیشین خود برگرداند ، یک دولت تابع غرب . » به همین خاطر در ذیل به بررسی چالش های امنیتی این توافق در متن برجام و قطعنامه 2231 ، اظهارات سیاسیون و اندیشکده های غربی خواهیم پرداخت:

مهمترین چالش های امنیتی ایران در متن قطعنامه 2231 تحدید توان موشکی و نظامی ایران در دو بعد داخلی و خارجی می باشد. در بعد داخلی ضمیمه «ب» بند سه آمده است:«از ایران خواسته می شود تا هیچ فعالیتی مرتبط با موشک های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته ای صورت ندهد از جمله شلیک هرگونه موشک با استفاده از چنین فناوری های مربوط به موشک های بالستیک تا زمان 8 سال پس از پس از روز پذیرش برجام و یا تا زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی ارائه دهد که جمع بندی مبسوط را تایید کند ، بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق می افتد.» همچنین در بند 4 نیز کشور ها باید تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از انتقال فناوری و یا همکاری های فنی به ایران در ارتباط با چنین فعالیت هایی را انجام دهند.

آنچه که در بند 3 به آن اشاره شده مربوط به موشک های با قابلیت حمل تسلیحات هسته ای می باشد و با توجه به فتوای حرمت استفاده از اینگونه سلاح ها توسط رهبری ایران و عدم استفاده از این تسلیحات توسط مقامات سیاسی ایران اینگونه به نظر می رسد که این بند نمی تواند توانایی موشکی ایران را محدود سازد اما مقامات آمریکایی به خوبی می دانند که ایران هرگز به چنین سلاح هایی نیاز ندارد اما چرا این بند در قطعنامه اشاره شده است؟ قدرت موشکی ایران به عنوان یک قدرت بازدارنده به شمار می رود . اما آنچه که آمریکایی ها به دنبال آن می باشد به دست آوردن دو هدف بسیار مهم می باشد. اولین هدف به دست آوردن اشراف اطلاعاتی در مورد موشک های بالستیک و غیر بالستیک و توان دفاعی-امنیتی ایران که گزارش های آن توسط آزانس ارائه خواهد شد و تاریخ نشان داده است که نقش آژانس در این زمینه مثل یک دستگاه جمع آوری اطلاعات برای سرویس های جاسوسی غرب می باشد ، خون شهیدان هسته ای گواه این مطلب می باشد .

 بهره برداری از اطلاعات آژانس برای اقدامات احتمالی نظامی توسط مقامات آمریکایی نیز به صراحت بیان شده است جان کری به صراحت در این زمینه اظهار داشته است:«ما از اطلاعات آژانس در مورد برنامه هسته ای ایران برای اقدامات احتمالی نظامی استفاده می کنیم» . هدف دوم اینکه آمریکا می خواهد علیرغم محدود کردن توان هسته ای ایران در طی سال های آینده توان موشکی ایران و قدرت نظامی ایران را با چالش مواجه کند.به همین خاطر نباید اجازه داد با دسترسی بازرسان به سایت های موشکی و نظامی پازل اطلاعاتی آمریکا در این زمینه تکمیل شود.

در بعد خارجی ضمیمه «ب» بند 6 آمده است:«تمامی کشورها باید تمهیدات لازم را جهت جلوگیری از تامین ، فروش یا انتقال تسلیحات یا مواد مرتبط از خاک ایران توسط اتباع یا کشتی ها و هواپیماهای تحت پرچم خود به عمل آورند... .». سیاست های آمریکا در این بند شامل تضعیف محور مقاومت به رهبری ایران و اطمینان به هم پیمانان خود در منطقه به خصوص اسرائیل از عدم حمله نظامی ایران می باشد. بر اساس این بند آمریکایی ها می خواهند کاری بکنند که جلوی کمک نظامی ایران به محور مقاومت را بگیرند. آمریکایی به دلیل شکست های متعدد در چند سال گذشته در جنگ های نیابتی از ایران در منطقه به خصوص در جنگ 33 روزه حزب الله لبنان و اسرائیل به دنبال تضعیف محور مقاومت در منطقه و کمک به تروریست های تکفیری و حتی ایجاد این گروهک هایی مثل داعش در منطقه بوده اند.آمریکایی ها برای رسیدن به اهداف خود در منطقه غرب آسیا با مانع بزرگی به نام ایران و محور مقاومت می باشند به همین خاطر به دنبال تضعیف محور مقاومت با عدم ارسال تسلیحات نظامی از سوی ایران می باشند.

نکته دوم اینکه آمریکا به همپیمانان خود در منطقه به خصوص اسرائیل و عربستان این اطمینان را باید بدهد که این توافق خللی در روابط بین آنها ایجاد نخواهد کرد تا بتواند نظر آنها را برای تایید توافق به دست آورد، سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا طی مصاحبه ای در این باره می گوید:«آمریکا راهی برای تقویت همکاری امنیتی با اسرائیل به عنوان یکی از سخت ترین منتقدان این توافق خواهد یافت» . روزنامه واشنگتن پست در گزارش خود به نقل از فردریک هاف مشاور اسبق وزارت امور خارجه و از کارشناسان فعلی اندیشکده شورای آتلانتیک نیز می گوید :«نابود کردن امیال منطقه ای ایران منجمله در توانایی تهدید اسرائیل که جز سیاست های کلی ایران است به شدت بر روی دوش حزب الله لبنان قرار دارد و بنابراین باید جلوی این گروه گرفته شود.» و نکته آخر اینکه باراک اوباما در کنفرانس تلفنی با گروه های حامی توافق هسته ای در اظهار نظری گستاخانه مدعی شد:«تامین امنیت اسرائیل به عنوان بزرگترین متحد آمریکا در منطقه، استفاده از موضع قدرت برای یافتن راه کارهای دیپلماتیک و تمرکز بر موضوع تسلیحات هسته ای در سیاست خارجی موضوعاتی هستند که در توافق تاریخی که اخیرا بین ایران و کل جامعه جهانی به دست آمد با قدرت اعمال شد

یکی از مهمترین چالش های برجام و قطعنامه های 2231 این است که دولت بر خلاف قطعنامه های پیشین که آن را کاغذ پاره می دانست ، آن را پذیرفته است. بر اساس بند 14 مقدماتی قطعنامه 2231 که آمده است:«کشورهای عضو بر اساس بند 25 منشور ملل متحد موظف به پذیرش و اجرای تصمیمات شورای امنیت هستند». مبتنی بر این بند الزام آور آمریکا می تواند باب باج خواهی های جدید از ایران را باز کند.باراک اوباما در این باره می گوید:«ما طبق این توافق ، قادر خواهیم بود بر اساس اختیارات بین المللی که از میان نمی روند با تسلیح حزب الله مقابله کنیم»

افزایش تهدیدات نظامی آمریکا بعد از توافق برجام

اگرچه از شروع پرونده سازی غرب علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران در طول 12 سال گذشته استفاده از :"گزینه نظامی علیه ایران" یکی از رایج ترین عبارات در اظهارات مقامات سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است اما مذاکرات به خصوص در طول 2 سال گذشته باعث نشده است که این عبارت از سوی دولتمردان آمریکایی و رژیم صهیونیستی کنار گذاشته شود بلکه دشمن گستاخ همواره نشان داده است در صورت نرمش در داخل جسورتر و رویکردش تهاجمی تر می شود.با توجه به اینکه آنچه در متن توافق برجام و قطعنامه 2231 آمده است آمریکا می تواند در بحث توان دفاعی-امنیتی ایران به موارد ذیل دست یابد:

مهار و کنترل تامین ، فروش و یا انتقال تسلیحات یا مواد مرتبط با هدف کنترل کمک به جنبش مقاومت اسلامی در منطقه

انجام بازرسی های از سایت های نظامی و تکمیل پازل اطلاعاتی

ایجاد محدودیت 5 و 8 ساله در روند تحقیقات و تولید فعالیت های دفاع موشکی

ایجاد عملیات روانی در منطقه با هدف اینکه ایران دیگر به عنوان الگوی مبارزه با استکبار نمی باشد.

دست یابی و موفقیت نسبی آمریکا در تحقق اهداف بالا که توافق برجام و قطعنامه 2231 امکان آن را به غرب می دهد باعث خواهد شد که آمریکا تهدیدات خود را در آینده افزایش دهد.جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری به این موضوع مهم چنین اشاره می کند:«نکته کلیدی این است که گزینه نظامی تقویت هم می شود چرا که طی این سال ها ما جزئیات بیشتری از برنامه هسته ای ایران جمع آوری خواهیم کرد.»

نتیجه اینکه علیرغم تعیین خطوط قرمز توسط امام خامنه ای و قانون مجلس به الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای ، نکات فوق به عنوان چالش هایی می باشند که برجام می تواند برای امنیت ملی ایران ایجاد کند به همین خاطر باید در روند تصویب نهایی برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت ملی مورد توجه قرار گیرد تا خللی در امنیت ملی ایران و همپیمانان آن در منطقه ایجاد نشود و از این راه نفوذی در داخل کشور توسط دشمن صورت نگیرد.

برچسب ها: چالش ، برجام ، ایران ، امریکا
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
در صورت انتشار نظر به شما ایمیل زده می شود
* نظر:
چندرسانه ای
اخبار بین الملل