کد خبر: ۶۲۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰

آرمان پرس l  خراسان در یادداشتی خطاب به وزیر راه اینطور نوشته است:‌ هیچ گاه درجایگاهی نبوده ام که به مقام عالی وزارت توصیه ای داشته باشم ولی با خواندن سخنان وزیر محترم راه و شهرسازی در همایش بررسی ایمنی راه ها درمجمع جهانی راه در رسانه ها دریافتم که بخشی از سخنان عالی ترین مقام مرتبط با حمل ونقل کشور با واقعیت انطباق ندارد و منجر به تحلیل نادرست نیز شده است، بنابراین برخود فرض دانستم که توصیه ای دلسوزانه و از سر وظیفه داشته باشم.

 در بخشی از سخنان عباس آخوندی در همایش مذکور با اشاره به ارتباط حمل و نقل عمومی با قیمت تمام شده سفر آمده است: "از آن جایی که هزینه سفر با خودروی شخصی از تهران تا کرج مقرون به صرفه تر از تردد با قطار است، به سختی می توان این جمعیت را به حمل ونقل ریلی منتقل کرد. تا زمانی که کشور ما دومین کشور ارزان سوخت دنیا باشد حمل و نقل عمومی مزیت چندانی ندارد."


ظاهر سخنان وزیر محترم راه وشهرسازی چنان است که گویی قطارهای شهری تهران-کرج خلوت است و به سختی می توان جمعیت را از حمل ونقل با خودرو به سمت حمل ونقل ریلی دراین مسیر سوق داد اما با چندبار تردد دراین خط و گفت وگو با مسافرانی که این روزها از خط متروی تهران –کرج استفاده کرده اند، مشخص شد متاسفانه شلوغی خط متروی کرج به تهران که از ایستگاه گلشهر تا صادقیه امتداد دارد، درساعات پیک یعنی 7 و 8 صبح و هنگام غروب در مسیر برگشت از تهران به کرج به حدی است که حتی جا برای ایستادن وجود ندارد و بعضا اتفاق افتاده که به دلیل کمبود اکسیژن افرادی دچار غش یا تهوع و... شده اند.

در موارد معدودی نیز افرادی که هنگام هجوم جمعیت پایشان در فاصله اندک میان قطار با لبه سکوی مترو گیر کرده است، دچار مشکلات سخت تری شده اند و... درچنین شرایطی باید از وزیر محترم راه پرسید که آیا ظرفیتی برای جذب بیشتر مسافر به قطار شهری فعلی تهران- کرج وجود دارد که این چنین سخن بگوییم و بعد نتیجه گیری کنیم که قیمت سوخت در ایران ارزان است و همین مسئله عاملی موثر در افزایش تلفات جاده ای شده است...


توصیه بنده به عنوان یک شهروند دلسوز آن است که برای درک بهتر شرایط موجود خوب است مقامات مربوط درمدت مسئولیت خویش حداقل یک بار درساعت پیک سوار خط متروی تهران- کرج (ازایستگاه کرج به سمت تهران) بشوند؛ البته به تازگی فاصله حرکت قطارهای مترو درساعت اوج کاری به 6 و 8 دقیقه کاهش یافته است که از آن جا که برای دو، سه قطار است و تداوم ندارد نتوانسته ازدحام شدید جمعیت را پاسخ گو باشد و هنوز جای بیشتری برای کاهش فاصله زمانی و افزایش قطارهای فعال در این خط وجود دارد.

از سوی دیگر، یک واقعیت غیرقابل انکار آن است که قیمت بنزین درکشورمان بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها و تقریبا نصف شدن قیمت جهانی نفت از دوره دولت دهم تا دولت فعلی به حدود قیمت فوب خلیج فارس نزدیک شده است. بنابراین براساس قانون هدفمند کردن یارانه ها که قیمت فراورده های نفتی از جمله بنزین را 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس تعیین کرده است، نمی توان افزایش قیمت چندانی را متصور بود. درچنین شرایطی به نظر می رسد کاهش تلفات جاده ای درکشورمان را بیشتر باید درعوامل دیگری همچون بالا رفتن فرهنگ ترافیک، بهبود وضعیت راه ها، کاهش نقاط حادثه خیز درجاده ها و افزایش کیفیت خودروهای ساخت داخل جست وجو کرد.

برچسب ها: روحانی
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
در صورت انتشار نظر به شما ایمیل زده می شود
* نظر:
چندرسانه ای
اخبار ایران
اخبار بین الملل