کد خبر: ۶۲۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
ایرانی ها در برخورد با حوادث و مصائب، بسیار زود ناراحت می شوند و یک حادثه به یک غم ملی تبدیل می شود. حادثه ای مانند زلزله کرمانشاه، باعث گریه تمامی ایرانیانی شد که این مصیبت را دیدند و از آن شنیدند. حادثه مانند پلاسکو برای روزها به غم و مصیبت در خانه های ایرانیان تبدیل شد. این روح همدلانه ما ایرانی هاست که همدیگر را در غم یکدیگر شریک می بینیم و از واقعا ناراحت می شویم.
آرمان پرس l  آمارها و نظرسنجی های بین المللی درباره ایران همواره با تنگ نظری ها و مدنظر قراردادن مولفه هایی صورت می گیرد که در زندگی روزمره اکثریت ایرانیان اثرگذاری چندانی ندارند.

در چند روز اخیر نتیجه یک نظرسنجی تیتر اصلی بسیاری از رسانه ها شد و آن این بود که ایرانیان عصبانی ترین مردم دنیا هستند. گالوپ، در گزارش سالانه ۲۰۱۷ خود، طی یک پژوهش که براساس مطالعه وضعیت ۱۴۲ کشور انجام شد، مردم ایران را به عنوان عصبانی ترین مردم جهان معرفی کرده است. در این گزارش مردم ایران با ۵۰ درصد و عراق با ۴۹ درصد و سودان جنوبی با ۴۷ درصد عصبانی ترین کشورهای دنیا معرفی شده اند.

این گزارش در حالی منتشر شد که رسانه های داخلی نیز در بازنشر آن از یکدیگر سبقت گرفته و هریک به نوعی بر آن صحه گذاشتند. معیارها و شاخص هایی که باید در ارتباط با فرهنگ ایرانی و آیین ها و حساسیت های این فرهنگ به تحولات پیرامونی در نظر گرفت، کار جامعه شناسان است و با یک نظرسنجی نمی توان جامعه ای را که به ایثار، فداکاری، مهمان نوازی، خانواده دوستی و ... معروفند، مردمان عصبانی نامید. عصبانی ترین مردم دنیا بار منفی بسیاری برای مردم ایران دارد که توسط موسسه گالوپ به ایرانیان اطلاق شده و می توان آن را هم راستا با اظهارات دونالد ترامپ دانست که مردم ایران را در یک سخنرانی، "ملت تروریست" معرفی کرد.

آیا تروریست نامیدن مردم ایران توسط ترامپ به معنای آن است که مردم ایران واقعا تروریست یا حامی آن هستند؟ در حالیکه ایران در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد و با هزاران شهیدی که در 40 سال اخیر داده، قربانی موج های تروریستی است که غرب علیه کشور ایجاد کرده است.

بدون شک بحث در اینجا انکار مشکلات و معضلاتی نیست که بر رفتار و اخلاق ایرانی ها در برخورد با مشکلات تاثیرگذارند. استرس داشتن، پرخاشگری و ناهنجاری های اجتماعی در جامعه ایران وجود دارد که این هنجارها می تواند بر عصبانیت ها تاثیرگذار باشد. اما نشان دادن چهره ای خشن از ایران و ایرانیان برنامه ای است که دولت های غربی و پروپاگاندای رسانه ای مسلط بر جهان همواره پیگیری می کند.

ایرانی ها در برخورد با حوادث و مصائب، بسیار زود ناراحت می شوند و یک حادثه به یک غم ملی تبدیل می شود. حادثه ای مانند زلزله کرمانشاه، باعث گریه تمامی ایرانیانی شد که این مصیبت را دیدند و از آن شنیدند. حادثه مانند پلاسکو برای روزها به غم و مصیبت در خانه های ایرانیان تبدیل شد. این روح همدلانه ما ایرانی هاست که همدیگر را در غم یکدیگر شریک می بینیم و از واقعا ناراحت می شویم. اما این رفتارها را موسسات و اتاق های فکر غربی به مثابه نقطه ضعفی برای معرفی چهره خشن از ایران در نظر می گیرند.

در کنار این با رصد رسانه ها و مجلات و روزنامه های غربی  و رسانه های معاند این نکته را باید در نظر گرفت، تصاویری از ایران در این رسانه ها منتشر می شود که تا حد امکان سعی شده، چهره ای نازیبا و خشن از کشور را تداعی کنند. تصاویر درگیری ها، تظاهرات ها، عکس های سیاه و سفید و ... از این دست اند. تصویر یک زن چادری در کنار دیوار لانه جاسوسی یکی از این گونه تصاویر است که هزاران بار در گزارش های خبری رسانه ها به تصویر کشیده شده تا این را به ذهن مخاطب جهانی القا کند که جامعه سنتی ایران مخالف آمریکاست و به طور کلی ذهنیت افکار عمومی جهان از ایران چنین تصاویری باشند.

بدون شک نظرسنجی موسساتی مانند گالوپ، در راستای ایران هراسی و نشان دادن تصویری زشت و خشن از ایران قرار دارد. اینکه مردم ایران در تظاهرات ها با شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل با عصبانیت مشت ها را گره می کنند یا نسبت به سیاست های خصمانه آمریکا، موضع گیری سختی دارند، در این نظرسنجی ها هم عامدانه و با هدف در نظر می گیرند! هدفمندی این نظرسنجی ها در این است که در کنار انتشار تصاویر سرد، بی روح و سیاه سفید، چنین نظرسنجی نیز به عنوان مکمل سیاست های خصمانه برای ایران هراسی فعال هستند. از این رو نمی توان به چنین آمارهایی با اطمینان کامل اعتماد کرد و باید در بررسی آنها معیارهای بیشتری را با توجه به فرهنگ، بافت و واقعیات موجود در کشور در نظر گرفت.
برچسب ها: گالوپ ، ایران
نام:
ایمیل:
در صورت انتشار نظر به شما ایمیل زده می شود
* نظر:
چندرسانه ای
اخبار بین الملل